Social Icons

laupäev, 21. oktoober 2017

Hakkame lugema Ilmar Tomuski lasteraamatuid Vollist ja kriminalistidest- Kribust ja Krabust.

Leidsin internetist eelmise aasta artikli Ilmar Tomuskist ja kopeerin siia mõned tähtsamad küsimused-vastused.

Ilmar Tomusk – inimene, kes meeldib lastele

Ma tean, kuidas teist lastekirjanik sai – te nägite unes Astrid Lindgrenit. Mis tema loomingust teie enda lemmikraamat lapsena oli?
Loomulikult Pipi. Ta oli üldse kõige ägedam kuju.
Kas teil Pipist kahju ei olnud, et ta pidi elama emata?
Ei olnud. Ta sai ise väga hästi hakkama. Ta korraldas nii enda kui ka ümbruskonna elu nii kenasti ära,  et ma ütleksin, et ta on väga iseseisev. Rootsis heideti Lindgrenile seda natuke ette ka, aga mulle see tema juures just meeldis: ta oli iseseisev, tugev ja tal oli kuldraha.
Unistasin lapsepõlves, et mul oleks köögis laua all kohver, kust saan ise võtta kuldraha ja minna poodi jäätist ostma. See oleks olnud nii äge. Ma olen suurest perest pärit, mul on kaks õde ja kaks venda, nii et jäätiseraha meil kunagi eriti palju ei olnud.
Teie lasteraamatu tegelased Volli ja Johannes on teie enda lapsed. Kas raamatutegelased kasvavad koos lastega?
Johannes on raamatus 14-aastane, ja täpselt nii vana ta toona oligi. Volli natuke kasvab ka: esimese raamatu alguses tegutseb ta alles ema kõhus, kuigi väga aktiivselt. Siis on ta lasteaialaps, siis esimeses ja teises klassis. Ega ta raamatutes väga palju suuremaks ei saa. Aga raamatus «Inglid kuuendas B-s» on temanimeline kõrvaltegelane. Paljud Volli-juttude vigurid ongi Volli pealt kirjutatud, need on päriselt juhtunud.
Kas päriselt tegite ka koos lapsega naisele lõhnaõli?
Jah, me Volliga korjasime kibuvitsaõisi ja tegime selle valmis ka.
Ja päriselt Volli valaski Chanel nr 5 kraanikausist alla, et selle lillevee jaoks pudelit saada?
Aga mis tal üle jäi, kui see nii vastikult lõhnas.
Olete käinud päris palju koolides esinemas. Milline publik lapsed on? Mida nad kirjanikult küsivad?
Lapsed on väga tore publik. See on kirjanikuelu helgem pool – näha neid inimesi, kes sinu raamatuid loevad. Nad on väga vahetud. Näiteks küsivad, kas Volli on päriselt olemas. Kas ta päriselt tegi seda või teist? Või tegi seda keegi teine?
Meil on Volliga kokkulepe, et ma päris otse ei räägi, aga ütlen, et kus suitsu, seal tuld. Ja eks ma pean tunnistama, et mõned Volli vigurid on Volli isa tehtud. Ma ei saa ju kirjutada raamatut «Volli isa vigurid». Ma ikka keeran need Volli kraesse. Ja paar vigurit Volli kolmandas raamatus on Volli vanaisa tehtud. Volli vanaisa oli insener ja elektrotehnik.
Teie raamatutes on palju poisse, aga kas te tüdrukutele ka kirjutate?
Lähiajal on mul tulemas üks uus raamat «Amanda patsid», seal tegutseb üks viieaastane tüdruk.
See on eraldi teema. Mulle tundub, et väikesed tüdrukud tahavad väga kellegi moodi olla. Mitte et poisid ei tahaks, aga tüdrukud häbenevad olla sellised, nagu nad on. See raamat räägib väikestele tüdrukutele, et olge sellised, nagu te olete. Ärge tahtke olla sellised, nagu teised tüdrukud on piltidel!
Seotud kujutis

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

 
Blogger Templates